Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites

 

Friday, February 25, 2011

Uji Mata Anda Dengan Ujian Ishihara


Buta Warna (Color blindness/color vision deficiency) adalah ketidakmampuan untuk membezakan warna tertentu. Bentuk yang paling umum adalah buta warna merah hijau tetapi jenis lain termasuk buta warna biru kuning dan kebutaan warna total. 

Buta warna biasanya dikaitan dengan faktor genetik/bawaan daripada orang tua kepada anaknya. Kecacatan genetik ini juga disebut sebagai sex linked. Kebanyakan mereka yang buta warna adalah golongan lelaki. Hal ini disebabkan kerana lelaki hanya memiliki satu kromosom X (kromosom yang bertanggungjawab dalam pembangunan retina yang sihat) manakala wanita mempunyai 2 kromosom X. Dengan kata lain kromosom Y tidak membawa faktor buta warna.


Seorang wanita boleh menjadi pembawa kecacatan ini. Seorang ibu pembawa mempunyai 50% peluang untuk mewarisi sifat buta warna pada anaknya dan 50% kemungkinan anak perempuannya juga menjadi pembawa kecacatan kromosom X.

Hampir semua buta adalah disebabkan faktor genetik. Namun ada juga buta warna disebabkan kecederaan mata, saraf atau otak, terdedah dengan bahan kimia tertentu, terdedah dengan sinar UV terlalu lama dan banyak lagi.

Antara jenis buta warna :
  • Buta Warna Merah Hijau (yang paling biasa)
    • Dichromacy (Protanopia dan Deuteranopia)
    • Anomali trichromacy (protanomaly dan deuteranomaly)
  • Buta Warna Biru Kuning
    • Dichromacy (tritanopia)
    • Anomali trichromacy (tritanomaly)
  • Total Warna Buta (paling biasa)
Ujian yang selalu digunakan untuk menilai buta warna adalah Ujian Ishihara. Ujian ini dibuat oleh Dr Shinobu di Universiti Tokyo. Ujian ini melibatkan serangkaian pinggan atau cakera terdiri daripada beratus-ratus titik kecil. Untuk orang normal pada umumnya menunjukkan titik-titik nombor atau pola, tetapi orang yang buta warna pola menjadi sukar untuk membezakan.


Uji Mata anda di bawah. Sila klik pada begin.